arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Praktijk verhalen

Veel bedrijven lopen in de nieuwe digitale wereld tegen dezelfde uitdagingen aan wanneer het aankomt op het delen van data. Het is zonde dat de kennis van een bedrijf verloren gaat, wanneer een ander bedrijf tegen dezelfde problemen aan loopt. Daarom verzamelen we hier oplossingen voor deze uitdagingen.

Alles transparant voor onze klant

Reukema kiest voor totale transparantie voor de klant en schaalbaarheid. Wat betekent dat en hoe bereik je dat? Schaalbaarheid in de IT betekent dat men een bepaalde dienst of configuratie (eenvoudig) groter kan maken, bruikbaar voor meer leveranciers en/ of klanten. Data uitwisseling met nieuwe partners en dus systemen is vaak lastig door de koppelingen die nodig zijn. Door (open) standaarden te gebruiken wordt het eenvoudiger om nieuwe klanten of leveranciers hetzelfde service level te bieden. Hetzelfde geldt voor nieuwe transporteurs of onderaannemers. Hoe ver je als bedrijf ook bent qua digitalisering, uiteindelijk heb je standaarden nodig om efficiënt(er) te werken in je supply chain.

Luister hier naar het verhaal van Reukema

schaalbaarheid en transparantie voor de klant

Data delen en samenwerken!

Transporteur Verploegen ziet dat de tijd van alles zelf oplossen voorbij is. Transparantie is een must. Klanten vragen hierom en om klimaatdoelstellingen te kunnen halen is verdere optimalisatie nodig. Standaardisatie is onmisbaar om soepele data uitwisseling tussen bedrijven en systemen mogelijk te maken. Steeds meer IT-leveranciers werken achter de schermen samen om data delen eenvoudiger te maken, zodat logistiek dienstverleners hun klanten beter van dienst kunnen zijn. Voor de schermen concurreren zij met hun unieke diensten. Hoe ver je als bedrijf ook bent qua digitalisering, uiteindelijk heb je samenwerking en standaarden nodig om efficiënt(er) te werken.

Luister hier naar het verhaal van Verploegen

HN Verploegen transport

Data delen met partners die we vertrouwen

Logistiek dienstverlener Synerlogic ziet hoe veel logistieke bedrijven worstelen met de vele mogelijkheden met digitalisering. Interfaces, standaardkoppelingen, ESB... Zelf zetten zij in op het data delen met partijen die zij vertrouwen. Digitaliseren is voor veel partijen een zoektocht in een wirwar van mogelijkheden. Om het eenvoudiger te maken om data te delen, met veel verschillende partijen, is standaardisatie een belangrijk hulpmiddel.

Luister hier naar het verhaal van Synerlogic

synerlogic logistiek dienstverlener

Open Trip Model - hoe zet ik een snellere en transparantere informatieketen op tussen vervoerder en verlader?

Euser, RGB+, Simacan en Albert Heijn hebben samen gewerkt aan een OTM koppeling. Daardoor krijgt Euser orders sneller binnen in Transplan zonder informatieverlies en zonder handmatige acties. Voor AH zijn de orders via het Simacan platform zichtbaar verrijkt met real-time realisatie data.

Lees hier het blog van RGB+ 

samenwerking

Open Trip Model - hoe creeer ik transparantie in de keten voor mijn opdrachtgever?

Realtime inzicht in de uitvoering van transporten wordt steeds belangrijker. Wat is de status van mijn order, waar bevindt mijn lading zich, wanneer kan mijn klant zijn order verwachten? IT leverancier VOICT en logistiek dienstverlener VTS Transport en Logistics werken nauw samen en besloten het Open Trip Model te gebruiken om meer transparantie te realiseren in de Farma keten. 

Lees hier het verhaal van VOICT en VTS Transport en Logistiek

transporteur en it-leverancier werken samen

Open Trip Model - Hoe zorg ik dat zoveel mogelijk partijen zo simpel mogelijk kunnen aansluiten op ons platform?

Wij willen via ons platform alle partijen in de keten met elkaar kunnen verbinden, op de manier die bij hen past. Hoe kunnen we de drempel om aan te sluiten zo laag mogelijk maken?

Lees hier het verhaal van Centric

centric data exchange

VESDI/ OTM - hoe krijg ik mijn data makkelijk bij CBS zonder al het uitzoekwerk om de enquete in te vullen?

De vervoer enquete van het CBS - het kost altijd ergernis en tijd om alle informatie bij elkaar te zoek en die in te vullen. Hoe kan ik dat eenvoudig anders regelen? En daarmee tegelijk ook de kwaliteit van de geleverde verbeteren?

Lees en/of luister hier het verhaal van De Rooy Transport

de rooy transport

eCMR en Transportopdracht - hoe maak ik mijn processen efficienter en ban ik het papier uit?

Hoe kom ik af van die papierberg en het printen, scannen, overtikken? Hoe maak ik mijn proces efficienter en neem ik mijn mensen daarin mee, op een manier die past bij onze visie en waarden als familiebedrijf?

Lees hier het verhaal van Veldhuizen Transport

veldhuizen transport digitale vrachtbrief transport opdracht papierloos familiebedrijf

Open Trip Model - hoe kan ik eenvoudig aansluiten op verschillende data bronnen voor mijn planning?

Om te voorkomen dat planners zich baseren op incorrecte informatie (denk aan gewijzigde venstertijden, onbekende evenementen, verouderde brughoogtes, etc.) wil ik ervoor zorgen dat gebruikers van ons TMS over realtime correcte data kunnen beschikken. Hoe regel ik dat?

Luister in deze podcast naar het verhaal van FiLogic

filogic actuele realtime data met OTM

Open Trip Model - hoe kan ik onze data kwaliteit verbeteren?

Het Open Trip Model helpt bij het streven naar 100% correcte data. Het OTM helpt om data te kunnen ontsluiten uit diverse betrouwbare bronnen zonder voor elke data bron een aparte koppeling te hoeven maken.

Lees hier het verhaal van RGB+ Automatisering

rgb+

De eCMR - hoe kan ik als familiebedrijf bij de top behoren?

Hoe met de eCMR de papierberg verdwijnt, fouten verminderen, het proces versnelt en klanten beter bediend worden. En de medewerkers hun werk beter kunnen doen.

Lees hier het verhaal van H.N. Verploegen

Verploegen transporteur Tred Union

Open Trip Model en iSHARE - hoe kan ik laagdrempelig mijn data ontsluiten?

DEFlog is een datahub waar logistiek ondernemers (of hun IT-leveranciers) terecht kunnen voor data die van belang is voor de planning, maar die zeer verspreid beschikbaar is. Denk aan data over beperkingen, evenementen, milieuzones, venstertijden en wegwerkzaamheden. DEFlog heeft ervoor gekozen om OTM en iSHARE te gebruiken voor de ontsluiting van deze data.

Lees hier het verhaal van DEFlog 

DEFlog - data hub voor logistieke informatie

iSHARE, eCMR en blockchain - wat kan ik daarmee?

Van transportorder tot uitvoering; alle transacties kunnen onomstotelijk worden vastgelegd in een blockchain, waardoor volkomen transparant is wie welke transactie heeft verricht. iSHARE kan de veilige toegang tot de blockchain organiseren. Ook de eCMR combineert goed met blockchain.

Lees hier het verhaal van CargoLedger

cargoledger

Open Trip Model - hoe kan ik als IT-leverancier voor mijn klanten de onderlinge communicatie beter faciliteren?

Vier IT-leveranciers vertellen hoe zij het Open Trip Model toepassen voor zichzelf en voor hun klanten. In de afvalbranche, voor communicatie tussen verladers, vervoerders en onderaannemers, voor communicatie tussen FMS en TMS- systemen, en voor communicatie met een orderportaal in de cloud.

Lees hier de verhalen van Prometheus, Tans, Data2Track en Logistics Central

tans prometheus data2track logistics central

Elektronische Begeleidingsbrief Afval - Hoe kom ik van die omvangrijke papierstroom af?

SUEZ, Dataroute en Omrin werken met de EBA. Zij zien het als noodzakelijk dat partijen in de afvalketen op gestructureerde wijze informatie delen. De EBA is daarnaast een manier om van de omvangrijke papierstroom af te komen.

Lees hier het verhaal van de afvalbedrijven

suez dataroute omrin afvalbrief papierloos

OpenTripModel - Hoe kunnen wij onze klanten tijdig op de hoogte stellen van het exacte moment van aflevering?

OTM maakt het mogelijk om onze ritinformatie zodanig te combineren en aan te leveren dat onze klanten tijdig op de hoogte zijn van het moment van aflevering, zodat zij hun activiteiten optimaal kunnen plannen en aanwezig zijn bij levering. Daarmee bieden we een onderscheidende distributie-service.

Lees hier het verhaal van I&L Logistiek

logo I&L

OpenTripModel - Hoe kan ik eenvoudig veranderlijke informatie bijhouden, zoals venstertijden, milieuzones en andere beperkingen?

Wij maakten een op OTM gebaseerde API voor onze klant. In plaats van medewerkers te belasten met het bijhouden van venstertijden, kan elk depot van de klant deze informatie nu rechtstreeks ophalen bij het platform van Data voor Logistiek.

Lees hier het verhaal van Matrixian Group

logo matrixian

OpenTripModel - hoe kom ik af van al die maatwerkkoppelingen?

Wij richten ons met name op de kleinere transporteurs en familiebedrijven en willen het juist ook voor hen haalbaar maken om laagdrempelig te digitaliseren. Met het OTM maken we het voor onze klanten mogelijk zonder maatwerkkoppelingen eenvoudig data uit te wisselen met ketenpartners. 

Lees hier het verhaal van FiLogic

logo filogic

OpenTripModel - Hoe kan ik het efficiënt uitwisselen van rit gegevens verbeteren?

Ik wil de gegevensuitwisseling verbeteren tussen ons, vervoerders en verladers die via ons platform aan elkaar gekoppeld worden. Hoe doe ik dat?

Lees hier het verhaal van Uturn

Logo Uturn

eCMR - Hoe kan ik tijd en kosten besparen bij het opstellen van vrachtbrieven?

Den Hartogh Logistics heeft met de eCMR van Transfollow veel kosten bespaard bij het proces van het opstellen van vrachtbrieven. Op korte routes over de openbare weg rijden vrachtwagens vaak heen en weer. Dat resulteert in een veelvoud aan vrachtbrieven. Door de implementatie van Transfollow als eCMR en de integratie met het planningssysteem en de boordcomputers hoeven deze vrachtbrieven niet meer handmatig geschreven te worden. Ze hebben nagenoeg geen omkijken meer naar de vrachtbrieven. Samen met ILT is dit principe nu ook goedgekeurd voor het vervoer van ADR goederen.

Lees hier het verhaal van Den Hartogh.

Logo Den Hartogh

iSHARE - Hoe kan ik eenvoudig instellen/ bijhouden wie er voor een bepaalde periode toegang heeft tot mijn data?

Poort8 heeft als eerste in Nederland een Autorisatie Register gelanceerd, gebaseerd op het systeem van iSHARE. Met dit register is het eenvoudig om te reguleren welke leverancier, klant of partner je toegang geeft tot welke data. Het register lost vragen op als: Wie mag gegevens toevoegen over geleverde producten aan je WMS? Wie mag referenties uit je systeem halen voor het ophalen van een container in de Rotterdamse haven? Voor hoe lang geef je iemand toestemming tot bepaalde data?

Lees hier het verhaal van Poort8

Poort8

iSHARE - Hoe beveilig ik mijn digitale systeemkoppelingen en de toegang tot mijn data?

Ik wil ketenpartners aansluiten op mijn systeem, maar hoe kan ik voor mijzelf garanderen dat deze koppeling veilig is? Ik ben bang dat andere partijen dan ik wil, er vandoor gaan met mijn gegevens.

Lees hier het verhaal van Simply Deliver

Logo Simply Deliver