arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat
Een volgende stap naar datagedreven logistiek

Het VESDI-project

VESDI maakt uitwisseling van logistieke data over voertuig, goederen en de Carbon Footprint makkelijker. Daarmee kunnen bedrijven en overheid hun operationele beslissingen, ondernemerskeuzes en overheidsbeleid steeds meer baseren op data. VESDI is een project van SUTC en het CBS, in opdracht van de Topsector Logistiek, in nauwe samenwerking met TLN, evofenedex en DALTI.

Waarom VESDI?

De vervoerenquête van het CBS is voor veel logistiek dienstverleners en verladers een terugkerende bron van irritatie. Hoe belangrijk ook, het invullen kost tijd die ze liever aan hun core business zouden besteden. Met VESDI kunnen zij straks met 1 druk op de knop de benodigde data aanleveren.

VESDI maakt dit mogelijk via een uniforme koppeling -gebaseerd op OTM- die deze partijen ook voor andere data uitwisseling kunnen gaan gebruiken. Denk aan aansluiten op platforms voor Carbon Footprint calculaties, control towers of samenwerkingsplatforms, maar ook voor het uitwisselen van transportopdrachten en data uitwisseling aangaande proof of delivery, eCMR en emballage.

Met VESDI zetten we een belangrijke stap voorwaarts naar datagedreven logistiek.

Lees hier het interview met De Rooy Transport over waarom zij als eerste zijn begonnen met VESDI of bekijk de voordelen.

 

Wat is VESDI?

Bijna alle vraagstukken rond data delen in transport en logistiek gaan over deze drie vragen:

  1. wat vervoeren we?
  2. waarmee doen we dat?
  3. wat is daarvan de Carbon Footprint?

Het uitwisselen van deze data is complex, omdat iedereen eigen definities, systemen en technieken gebruikt.

Met de inzet van de breed gedragen standaard "Open Trip Model" maakt VESDI het mogelijk om al dit soort data uit te wisselen tussen de vele verschillende systemen via één uniforme koppeling. Lees ook onze factsheet

vesdi

Hoe werkt het?

Het VESDI project levert de specificaties voor interfaces waarmee organisaties eenvoudiger data kunnen delen. Deze zijn gebaseerd op het Open Trip Model. Er is voor VESDI een nieuw OTM profiel gemaakt en volledig gedocumenteerd. Met dat profiel is het mogelijk om de meest voorkomende en relevante data te delen. 

Typen data die VESDI ondersteunt:

  • mobiliteit (tijdstip, routes, aantallen voertuigen),
  • goederenstromen (welke zendingen, herkomst en bestemming) en
  • energieprestatie (CO2 uitstoot en energieverbruik per kilometer).

Hoe maken we het mogelijk?

Het CBS past de eigen systemen aan, zodat zij data voor de vervoerenquête kan ontvangen via VESDI. De  deelnemende IT-leveranciers implementeren OTM - en specifiek het VESDI-profiel- in hun systemen. Zo maken ze het voor hun klanten mogelijk om hun data geautomatiseerd te delen met het CBS. Hun klanten kunnen dan meteen ook profiteren van de vele andere mogelijkheden voor data uitwisseling via OTM.

De komende maanden implementeert een eerste tiental logistiek dienstverleners en verladers VESDI in hun systemen. Gaandeweg kunnen steeds meer partijen via de systemen van hun IT-leveranciers gebruik gaan maken van VESDI.

Meteen aan de slag met VESDI? Meld je bij ons!

Logistiek dienstverleners en verladers die meer willen weten of IT-ondersteuning wensen, kunnen zich melden via info@sutc.nl of onderstaande link. Ben je zelf IT-dienstverlener, en wil je rechtstreeks naar de technische documentatie over het VESDI-profiel van het Open Trip Model? Klik dan op de tweede link.
We zijn altijd voor het vereenvoudigen van processen. Als dit daarnaast betekent dat de datakwantiteit en -kwaliteit voor het CBS verbetert is dit een win-win situatie. Uiteindelijk profiteren we er als logistiek systeem van als het CBS complete goederenstromen van bedrijven in beeld heeft en niet slechts 20% van de kentekens.
Herjon Conen hoofd transport Zeeman textielSupers
Verlichting administratieve lasten is altijd goed natuurlijk maar ik vind het belangrijker dat we straks goede laadinfrastructuur hebben voor elektrische voertuigen op de juiste locaties. Om dit te bepalen begrijp ik dat de overheid beter inzicht wil in logistieke stromen.
Peter de Rooy algemeen directeur De Rooy Transport

Een samenwerking met Topsector Logistiek en Centraal Bureau voor de Statistiek

vesdi