arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Miles en OTM: hoe samenwerking koeriersdiensten efficiënter maakt

Duizenden koeriers verzorgen dagelijks spoedzendingen voor hun klanten. Deze grote markt is zeer inefficiënt doordat iedereen voor zichzelf werkt. Miles is een platform met als doel de koeriersmarkt efficiënter en duurzamer te laten functioneren door samenwerking. Het platform koppelt de vraag van klanten aan koeriers die toch al onderweg zijn. De koeriers nemen de extra zendingen indien mogelijk en gewenst mee op hun route. En dat betekent winst voor iedereen: klant, koerier en het milieu. Het Open Trip Model helpt om het koppelen met al die verschillende partijen eenvoudiger te maken.

Miles: verduurzamen en innoveren door samen te werken

We spreken met Eric van den Bergh, sinds 2019 manager business development voor Miles. 17 jaren logistieke ervaring bij traditionele bedrijven zoals UPS, DHL PostNL fulfilment hebben hem gevormd. Al die jaren speelde logistieke data wel een rol, maar pas bij TOMTOM ging het echt voor hem leven en begon hij in te zien hoe groot de waarde van data en data uitwisseling kan zijn. Nu brengt Eric dit in de praktijk in de koeriersmarkt, met het platform Miles.

Miles is als aparte BV opgericht door MSG om de koeriersmarkt te innoveren en verduurzamen. Eric: “De markt van spoedkoeriers is enorm, en ongelofelijk inefficiënt. Klanten bellen al hun spoedklussen door aan een koerier, die speciaal voor hen gaat rijden. Dagelijks rijden er duizenden koeriers met pakketjes van A naar B. Terwijl die koeriers makkelijk extra pakketjes kunnen meenemen als ze toch onderweg zijn. Op het platform Miles kunnen klanten hun opdracht voor het verzenden van een spoedpakketje online doorgeven. Het platform heeft inzicht in de routes van inmiddels een grote hoeveelheid koeriers en zoekt direct naar een match met een koerier die in de buurt rijdt. Mocht de match niet binnen drie pogingen lukken, wordt de opdracht doorgezet naar MSG, zodat deze alsnog binnen 45 minuten wordt opgehaald bij de klant.

Directe koppelingen met klanten; eenvoudiger met het Open Trip Model

Een klantcase met een groothandel in de installatie branche leidde Eric naar het Open Trip Model. Eric: “Monteurs van de installateur moesten tijdens hun werk op locatie vaak naar de groothandel om missende onderdelen te kopen. Inefficiënt en ongewenst, zeker gezien het grote tekort aan monteurs. Een EDI-koppeling bood uitkomst: monteurs kunnen nu via Miles online melding maken van missende onderdelen en krijgen ze binnen het uur op locatie geleverd.”

“Een mooie ontwikkeling met deze klant, maar als we zo’n unieke koppeling voor al onze klanten moeten bouwen, zijn we met z’n allen duur uit. Dus ging ik op zoek naar mogelijkheden voor een open ontsluiting, waarmee we iedereen die dat wil, eenvoudig kunnen koppelen en dat niet voor elk WMS of TMS apart moeten regelen. Zo raakte ik in gesprek met Dalti en Simacan over het Open Trip Model en inmiddels zetten we stappen om het OTM in ons platform in te bouwen.”

Samenwerken vergt een andere mindset

Eric: “Binnen de sector Logistiek en Transport durven we niet of nauwelijks samen te werken en data te delen. De angst dat een concurrent er met onze klant vandoor gaat is groot. Daarom blijven we angstvallig op onze eigen data zitten. Terwijl het onderling delen van kennis en data zoveel meer oplevert! Hoe mooi is het als we de logistieke keten beter en duurzamer kunnen inrichten door samen te werken. Met Miles proberen we dit te realiseren voor de koeriersdiensten.”

“Ook binnen MSG bekeken medewerkers Miles in eerste instantie wat wantrouwig: is het geen concurrent voor MSG? Raken wij ons werk straks kwijt? Maar mijn overtuiging is dat Miles juist aanvullend is aan de traditionele koeriersbedrijven; we helpen elkaar om duurzamer en efficiënter te opereren.”

Miles in de toekomst

Miles wil ook met fietskoeriers en elektrische auto’s in de binnensteden kunnen werken. Daarvoor moet het platform aangepast worden. Eric: “Nu we het platform opnieuw gaan opbouwen, willen we het Open Trip Model als basis gebruiken. Dat vereenvoudigt het koppelen met onze klanten. Voor de koppelingen naar partijen in de koerierswereld werken we al langer samen met Delivery Match, een partij die over koppelingen met veel koeriersbedrijven beschikt. Zo kunnen klanten die nu nog handmatig online een opdracht indienen, straks hun systemen automatisch een check laten doen of een opdracht vervuld kan worden door Miles.”

Want Eric heeft een mooi toekomstbeeld voor ogen voor Miles: “In mijn ideale wereld zet de klant straks een spoedzending in zijn eigen systeem. Dat systeem heeft een directe koppeling met Miles. Miles laat de mogelijkheden zien en de klant kiest de gewenste bezorgwijze: per fiets, elektrisch, met CO2 compensatie, normale zending, spoed. Miles zet de opdracht uit en geeft de klant realtime inzicht in de status van de zending: route van het pakket, levertijd, CO2 uitstoot van de zending en hoe en wanneer deze is afgeleverd. Zo is het hele proces geautomatiseerd en hoeven klant en medewerker niet meer handmatig aan de slag. Zo bedienen we de klant sneller en duurzamer en wordt het werk van onze medewerkers ook leuker. Want als de tool zorgt voor optimalisatie, kan de medewerker de puntjes op de i zetten voor de klant.”