arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Het Open Trip Model is ‘here to stay’

Bricklog implementeerde het Open Trip Model binnen de eigen systemen en maakt het voor drie van haar bestaande klanten (alle drie logistiek dienstverleners) mogelijk om hun vervoerdata te delen met het Centraal Bureau voor de Statistiek. We spreken hierover met Hubert Benneker, (mede) oprichter van Bricklog en van Powerblocks.

Hubert Benneker is een bevlogen ondernemer, die gaat voor blijvende resultaten. Daarom werkt hij het liefst samen met de klanten die hij adviseert. Na een loopbaan in de logistiek, onder andere bij Bakker Logistiek en Kuehne+Nagel, richtte hij samen met een oud-collega Bricklog op. Bricklog ondersteunt logistiek ondernemers bij verandertrajecten, verduurzaming en digitalisering. Daarna volgde Powerblocks. Deze wat ‘jongere’ organisatie biedt digitale oplossingen door data en kennis van transport te combineren in mooie analyses en oplossingen voor transporteurs. In beide organisaties werken nu tussen de 10 en 20 mensen. Als laatste is er nog Bricklog Gmbh, dat zich inzet voor recruitment. De 3 bedrijven werken graag en nauw samen met hogescholen, universiteiten en kennisinstituten.

Een OTM koppeling voor drie transporteurs naar het CBS

Het Open Trip Model is een data deel model waarmee verschillende systemen (en talen) data kunnen uitwisselen. Ontwikkeld als open source model voor en door de sector. De uitwisseling met het CBS is de nieuwste functionaliteit van het model, ontwikkeld in het project VESDI.

Het was zeker niet zo dat Hubert meteen stond te springen toen hij over OTM hoorde. Hubert: “Mijn eerste gedachte was: waarom nu dit weer? We hebben toch al Json, XML en nog meer. Maar toen ik zag hoe OTM in elkaar zit, begreep ik dat dit potentie heeft. Wij denken dat het een blijvertje is, en willen het volle bak inzetten onder het motto: Kies er met zn ALLEN voor, dan wordt het succesvol.

Inmiddels heeft Bricklog het Open Trip Model geïmplementeerd in de eigen systemen en is het in de praktijk aan het testen met drie klanten. Hubert: “Wij waren al van plan het Open Trip Model te implementeren en dat liep mooi samen met de wens van onze klanten De Rooy, Thomassen en Visser Duiven om hun transportdata geautomatiseerd aan te leveren aan het CBS. Zij wilden af van het handmatig invullen van de enquête formulieren.” 

Implementatie van OTM

Bricklog heeft in 4 weken tijd het OTM geïmplementeerd in de eigen systemen. Hubert: “Dat was zeker niet full time. We hadden die tijd vooral nodig om het model te leren kennen en bepaalde randvoorwaarden te regelen, zoals het inrichten van de ruimte voor het OTM. De connecties met onze klanten lagen er natuurlijk al. Nieuwe klanten kunnen we nu eenvoudig en snel koppelen. Inmiddels is de API klaar en zijn we begonnen om de data van onze klanten aan te leveren aan het CBS. Nu gaat dat nog na verzoek van het CBS via de API; straks via een gestandaardiseerd protocol. Uiteraard altijd in opdracht van en met toestemming van de klant.

Wat levert het op?

De transporteurs kunnen met deze koppeling geautomatiseerd hun data aanleveren aan het CBS en dat scheelt ze een hoop gedoe. Maar het OTM levert ze veel meer op: “Deze transporteurs willen voorop lopen en hun klanten goed informeren. Middels het OTM kunnen zij straks ook hun CO2-uitstoot met klanten uitwisselen, en hun ritgegevens met andere vervoerders”, aldus Hubert.

“Voor het CBS is het ook even schakelen. Ze zijn het niet gewend om data te krijgen die heel zuiver is. Transporteurs hebben vaak weinig tijd voor de enquête en vullen deze vaak slordig in; daarom zitten in de handmatig ingevulde formulieren altijd veel fouten. Het CBS had hiervoor een cleaning machine gemaakt die de data automatisch opschoonde. Dat lijkt nu niet meer nodig voor de data die ze via deze koppeling krijgen. Deze nieuwe koppeling betekent voor het CBS ook een kans op meer data. Tot nu toe kregen zij slechts data van een klein percentage van het totaal aantal vrachtauto’s op de weg. Als deze koppeling gangbaar wordt, is het een kleine moeite voor transporteurs om van veel meer vrachtwagens de informatie aan te leveren. Dat geeft natuurlijk veel beter inzicht, met alle voordelen van dien voor het CBS en Rijkswaterstaat.”

En voor Bricklog zelf? “Bricklog koppelt snel en eenvoudig met verschillende TMS-en, BC’s en overige systemen. Daar zit veel business logica in, als “layer” op de techniek. Daarmee maken we het eenvoudiger, en bouwen we complexe processen, die niet te vangen zijn in bestaande systemen in eigen omgeving van de klant in. Zo houdt de sector de regie over de eigen data, eigen processen en onderbouwde relatie met hun klanten.”

“Ik vind het leuk om voorop te lopen, te weten dat ik mijn klanten goed kan bedienen met de nieuwste technieken. Ook al kost het misschien wat meer tijd en energie die zich niet meteen terug verdient. Spin off voor ons is dat onze klanten straks meer willen met het OTM. Een tool als het OTM maakt het voor klanten mogelijk om flexibel in te spelen op toekomstige communicatievormen. We kunnen het inzetten als de standaard taal voor allerlei koppelingen/ data uitwisselingen. Dat hebben ze dan gewoon in huis i.p.v. telkens weer een nieuwe set met nieuwe kosten. Ik zie techniek als een commodity, een middel om iets te bereiken. En dat moet laagdrempelig zijn. Ik hoop dat IT-leveranciers het OTM massaal gaan inzetten. Daarmee kunnen we de sector Transport & Logistiek enorm vooruit helpen.”

Hoe nu verder?

Bricklog wil de komende tijd inzetten op het koppelen van veel meer klanten en onderhoudt nauw contact met het CBS. Hubert: "Het CBS werkt ook samen met Rijkswaterstaat aan de inzameling van data van onder andere het containerwegvervoer. Daarbij is het plan om ook iSHARE in te zetten voor veilig en gecontroleerd data delen. Als het CBS dan aanklopt bij een vervoerder voor gegevens, kan de vervoerder via iSHARE checken of het werkelijk het CBS is dat om die gegevens vraagt en het CBS kan verifiëren of de informatie bij de juiste vervoerder vandaan komt. Wij zelf zetten in eerste instantie in op uitbreiding van het aantal klanten dat deze tool gebruikt. Daarnaast blijven we in gesprek met CBS over de verdere ontwikkelingen.”

Zou je nog iets willen toevoegen?

Hubert: “Ja zeker. Wij vinden het heel belangrijk om de sector weerbaarder te maken. Het Calimero gevoel moet maar eens over zijn en de transport sector mag gaan staan voor wie ze is! Wij leiden daarom de mensen in de transportbedrijven op: management, de commerciële mensen en vaak de familie zelf. Wij willen ze in staat stellen om zelf te kunnen doen wat nodig is, zodat zij goed voorbereid zijn en een goede sparring partner voor hun opdrachtgevers.”

credits foto: Inge Pont Fotografie