arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

De Rooy Transport vermindert administratieve lasten met CBS koppeling

Peter de Rooy over geautomatiseerd data delen met CBS
VESDI maakt het mogelijk voor logistiek ondernemers om met een koppeling op basis van het Open Trip Model hun data geautomatiseerd aan te leveren aan het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het doel: lastenverlaging voor de ondernemer, betere data voor het CBS, en uiteindelijke betere analyses voor beleids- en ondernemerskeuzes. De Rooy Transport is een van de eerste logistiek dienstverleners die de koppeling maken. We vragen hem naar zijn beweegredenen.

Waarom heb je besloten om de koppeling met CBS te leggen via VESDI?

“Ik las dat TLN hiermee bezig was. We waren zelf ook al met een partij bezig om data te ontsluiten naar BigMile voor CO2 berekeningen en het leek me weinig extra moeite om diezelfde data ook aan het CBS te leveren. Als we onszelf daarmee de last konden besparen van het handmatig invullen van de CBS enquête was dat veel waard. Dus heb ik contact opgenomen met TLN en zijn we ermee begonnen. Voor mij is het belangrijk dat TLN hierbij betrokken is. Je weet dan dat het een standaard is en dat zij meekijken dat het goed geregeld wordt en dat er goed met mijn data wordt omgegaan.”

Wat levert het op, op korte en op langere termijn?

“Het scheelt me vooral veel ergernis en levert een hoop tijdwinst op. Dat formulier is elke keer toch werk en het blijft vaak liggen. Als ik zie hoe wij en onze collega’s die data door tijdsgebrek toch vaak wat slordig aanleveren, dan is mijn verwachting dat CBS veel zuiverder data krijgt via deze koppeling. Wat mij betreft is de volgende stap dat we ook de financiële cijfers die CBS steeds opvraagt via zo’n koppeling kunnen aanleveren. En wie weet in de verre toekomst, kan CBS ons wellicht ook iets terug leveren aan data? Iedereen is met big data bezig, misschien kan daar nog wel iets heel gunstigs uitkomen. En wellicht kan de overheid op basis van de zuivere data over routes bijvoorbeeld ook beter bepalen waar laadinfrastructuur moet komen voor elektrische vrachtwagens.”

Wat was ervoor nodig om de koppeling te leggen?

“Ik heb er zelf niets voor hoeven doen. Powerblocks ontsluit voor ons een hoop van deze data toch al, en kon dit er gewoon zonder extra moeite bij nemen.”  

Heb je nog iets toe te voegen?

“Ik raad mijn collega’s aan om er ook mee aan de slag te gaan, al is het alleen maar voor jezelf, vanwege alle tijd en ergernis die je bespaart. Het is gewoon administratieve lastenverlichting. En verder ben ik blij dat TLN dit soort dingen oppakt en organiseert!”